Назад  |   Начало  »  Езотерика  »  Речник  »  Будизъм

Будизъм

Будизъм. Будизмът е сходен с брахманизма по вярата в прераждането (реинкарнация) и в спасението (Атман), както и в коригирането на кръговрата на преражданията от кармата. По принцип обаче будизмът отхвърля авторитета на Ведите. Основа на учението на будизма са „Четирите благородни истини" (арияни саччани):

1. Злото (дукха). Раждането, болестта, смъртта пораждат болка, защото допускат да възниква силно желание по онова, което не може да бъде достигнато. Изобщо всички състояния, които са свързани със съзнанието на Аза, са причина за злото.

2. Възникването на злото (дукхасамудая). Въздействието на външния свят върху сетивата поражда силно желание (танха) или нагон към сетивност.

3. Премахването на злото (дукханиродха). То се постига чрез пълното преодоляване на това силно желание.

4. Пътят, който води към преодоляване на злото. Той се нарича среден (маджхима патипада), защото избягва всички крайности. Основава се на въздържаността от сетивността, която се смята за унизителна и безполезна, и от друга страна, на отказа от самоизтезаването, което е характерно за брахманизма. Този път се състои от осем звена (осморен Път).

Всички живи същества, чийто брой е безкраен, са подложени на злото. Боговете, демоните, хората и животните имат еднаква природа и представляват само различни степени на външното съществуване. От всички начини на съществуване обаче най-доброто е човешкото, защото само в него може да се постигне спасението. Човекът се състои от агрегат от различни телесни и духовни качества, които са преходни. На мястото на душата будизма признава само духовни функции. Само вътрешният орган (пали: мано, санскрит: манас), който се разпознава чрез истината (пали: дхамма, санскрит: дхарма), продължава да живее и причинява спасението. Прераждането на всяко същество след смъртта се определя от неговата карма (пали: камма), т. е. от добрите или лошите дела, извършени през предишни съществувания или в сегашния живот. Спасението се състои в познанието на истината, което води до „безсмъртното място" (пали: аматам падам), до нирвана (пали: ниббана). Тази цел се постига на четири етапа:

1. Сотапатти („влизане в потока"). Условие за това е спазването на първите четири задължения от осморния път. Адептът е свободен от самоизмама и от въздействието на жертвоприношенията.

2. Сакадагамин („който ще се върне в областта на сетивните желания още веднъж"). На тази степен желанието, омразата и самоизмамата се намаляват до един минимум. Адептът трябва да се появи на бял свят само още един път, и то като човек, съответно дева („бог").

3. Анагамин („който не се връща в света на страстите"). На тази степен се унищожават и последните остатъци от чувственост и зложелателство, така че вече не възникват никакво желание и омраза. Осъществява се прераждане само в небето на боговете.

4. Арахат (съвършеният светец). Негови признаци са свободата от всякакво желание за материално съществуване, от гордост, справедливост за себе си и незнание. Един такъв човек познава всички неща в тяхната истинска стойност. Арахатът осъществява нирвана още в настоящия си живот и тъй като е ашека (пали: „спасен ), вече не подлежи на кръговрата на преражданията.

След смъртта на Буда на I събор в Раджагриха неговите привърженици събират двете първи части на будистки канон (будистка книжнина): Виная (дисциплина на ордена) и Суттапитака (проповеди). Тъй като скоро в ордена се появяват злоупотреби, 100 години след смъртта на Буда във Весали се провежда II събор. Разглеждат се въпроси на монашеската дисциплина и се изключват голяма група монаси, които образуват нова секта (махасангхика = „принадлежащи към голямото събрание"). В 246 пр. Хр. в Паталипутра по времето на управлението на цар Ашока се провежда III събор. Той е председателстван от монаха Тиса Могалипута, който съчинява и свое собствено произведение - Катаватху, в което по този начин се излага „чистото" учение. Взема се решение да се започне мисионерска дейност в страните извън Индия. Синът на цар Ашока, Махендра, е изпратен в Цейлон, чийто цар той успява да обърне към вярата на будизма. IV и последен събор се провежда по време на управлението на Канишка (около 100 сл. Хр.), който подобно на Ашока е приятелски настроен към будизма и определя Кашмир за основно седалище на тази религия. Правят се напразни опити да се спре образуването на секти и да се примирят новите направления. От I в. сл. Хр. могат да се различат две основни направления: Махаяна (северното направление), или „Голямата колесница", и по-старото направление Хинаяна (южното направление), „Малката колесница". От Махаяна от VII в. насетне се развива едно трето направление - Ваджраяна („Диамантената котесница"), или Мантраяна („Колесница на магическите заклинания").

Рейтинг: 5.0/5 на базата на 1 оценка
прегледи 1476

Коментари за Будизъм

  1. .

    Buda e prklet eretik

  2. 1.

    Будизма е от дявола

  3. 2.

    Тази религия дори не признава Бог така че тя няма стойност
    Осхен това идеала на будиста не е усъвършенстване и блаженство а само едно обезличаване и себеунищожаване
    Будистите смятат че живота е зло само защото не познават висшата му същност. Будизма е измислен от хора с крива представа за живота

  4. 3.

    Будизма няма висши стремежи и ценности като християнството. Нирваната е отказ от всичко, а не опостижение

  5. 4.

    Буда е боклук

  6. 5.

    Възлюбени, Не вярвайте на всеки дух, но изпитвайте духовете дали са от Бога понеже много лъжехристи и лъжепророци се явиха в света.
    1 послание на Йоан

  7. 6.

    Budizma e zlo

  8. 7.

    буда е дявол в човешката. Той е предвестител на сатанинското манихейство. Християнството ни учи да подражаваме на Бога да Го обичаме и така да стане богове. Според будизма обаче човек се освобождава като отхвърли всичко, като си причини духовна смърт. Будизма отхвърля Бог и смята че Той не е важен за нирваната, хората могат да я поистигнат сами. Това е лъжата на змията която каза на хората че са боговбе сами и не трябвада слушат Бога. Това е лъжата на вавилонците.които си помослиха че могатбда издигнат кула до небето като си помислиха че сами са богове и забравиха че нищо не е равно на Господ. Лъжата на съвременното човечество което смятаче няма нужда от Бога и си е самодостатъчно. Будизма учиче материалния свят е зъл. Това противоречи на Библията която учи че всичко което направи Бог е добро. Будизма смята че живота е проклятие(в преражданията) а смъртта е освобождение. Главната цел на будизма е да премахне връщането на живота и да постигневечна смърт. Това е противиположно на Библията която казва че живота е благословия Божия а смъртта проклятие и наказание. Главната цел на християнството е да даде вечен живот и да спаси човека от смъртта. В християнскота крайна цел е вечен живот, любов към Бога и ближния. Будистката нирвана е унищожаване на личността, обезчувствяване, смърт сливане с нищото. Христос носи вечен живот, а буда вечна смърт. Християнството е от Бога, Който с любовта си иска да спаси човека, а будизма е от дявола който лукаво погубва човека.

  9. 8.

    За разлика от християнството, Будизмът не е за тъпаци. Намаскар

  10. 9.

    Tochno za tupaci e.

  11. 10.

    Koi umnik bi propovqdval unishtojenie na lichnosta is studenina osven bokluk kato Buda.

  12. 11.

    "Християнството е от Бога, Който с любовта си иска да спаси човека..."
    О, та за това ли е издавил всичко живо в потопа? Мерси от такава ЛЮБОВ... А да наричаш буда "боклук" е знак за висока християнска интелигентност, изобщо не си тъпак...

  13. 12.

    Това че наказваш някого не а означава че го мразиш. Хората от това време са били развратени (оргиите СА са били нещо свещено имало Е КРЪВОСМЕШЕНИЕ МЕЖДУ братята и сестрите родители и деца) жестоки (човешки жертвоприношения) имали всякакви възможни пороци

  14. 13.

    И какво да направи Господ да стои като буда да търпи неправда щото будизмът учи да търпим неправда а християнството да се борим срещу нея. Бог е морално съвършен и справедлив като такъв Той наказва греха.

  15. 14.

    Изложеното учение на светите отци на Църквата за възмездието обяснява, защо в техните умове никога не е възниквала тази раздвоеност, това противоречие между правосъдието и Божествената любов, което никак не са могли да разрешат различните еретически секти… Правдата Божия отците, съгласно с Писанието, са разбирали в смисъл не на наказващ гняв, а в смисъла на такова Божие свойство, поради което на всяко свободно същество му въздава според делата, тоест съобразно това, накъде човек сам себе си ще определи… Правдата Божия се ръководи не от чувството на оскърбление, а от нравственото достойнство на битието. Ето тази правда и не може да противоречи на любовта, понеже тя се принуждава не от желание за удоволетворение, изключващо любовта, а от пряката невъзможност, не отричайки Себе Си, да дарува мир и живот на беззаконието

  16. 15.

    Цитат от самия господ бог: "...Защото аз Господ твоя Бог съм Бог ревнив, който въздавам беззаконието на бащите върху чадата до третото и четвъртото поколение на ония, които ме мразят..." Нещо не се връзва, че раздавал на всекиго според делата, какво са му виновни чадата и внуците? А да се нарича учението на Буда "еретическа секта" е просто една отвратително престъпна неграмотност...

  17. 16.

    "Вие казвате: "защо пък синът не носи вината на баща си?" - Защото синът постъпва законно и праведно, пази всички Мои наредби и ги изпълнява: той ще бъде жив".

    "Душа която съгрешава, ще умре; син не ще понесе вината на баща, и баща не ще понесе вината на син, правдата на праведния при него си и остава, и беззаконието на беззаконния при него си и остава". Св. пророк Иезекиил, Глава 18:19-22
    А това дето Го казва по горе има предвид за онези деца които следват нечестивия път на родителите си, а не за децата като.

  18. 17.

    За разлика от християнството будизмът учи че децата наследяват кармата на родителите си. А това справедливо ли е?

  19. 18.

    a budizma i sektata new age uchat che nqma dobro i zlo, che vsichko e edno, che morala e iluziq. v kraina smetka vsi4ki shte iz4eznat v niravana, nqma rai i ad. 40ve6koto su6testvuvane e prosto edna bezmislena igra na slqpata sudba. kakvi cennosti ima tuk?

  20. 19.

    sled kato nqma dobro i zlo i BOG Koito da me sudi moga da pravq kakvoto si iskam

  21. 20.

    Затова Ню ейдж оправдава всички мерзости

  22. 21.

    Интересно, как екзалтирано коментирате нещо, което изобщо не разбирате. :)

  23. 22.

    @Амита Ами точно това е целта на християнството и на всички монотеистични мракобесия: хората да вярват от страх ("бой се от Бога"), без да разбират каквото и да било, да бъдат насъсквани едни срещу други и така да бъдат държани в робско подчинение. Християнството е просто една робска идеология, която обслужва управляващите. Само вижте как комсомолският секретар и партиен член, другарят президент на България, целува ръка на патриарха, и всичко ще Ви се изясни. Мир вам...

  24. 23.

    нямаш никакво разбиране за християнството само голи твърдения и клевети

  25. 24.

    Клевета ли е, че при комунизма 80-90 % от църковните служители са били сътрудници на ДС? Едно ще ви кажа и се оттеглям от тази тъжна дискусия: Не е срамно да сте невежи, но е позорно да сте безсрамни в невежеството си...